מידע נוסף
1. דוגמאות לתנאים שאפשר לקבל בבחינה המותאמת
|
|
|
אילו תנאים אפשר לקבל בבחינה? |
|
אילו תנאים לא ניתן לקבל בבחינה? |
1. בחינה ממוחשבת - מפע"ם / אמיר"ם |
|
1. שימוש במילון אלקטרוני |
2. בחינה בתוספת זמן |
|
2. פטור מחלקים כלשהם בבחינה |
3. תוספת זמן בחלק מהבחינה או בכולה |
|
3. הסברים לשאלות |
4. הפסקות בין פרקי הבחינה |
|
4. סימון התשובה הנכונה בחוברת הבחינה |
5. תנאים פיזיים המתאימים למגבלה גופנית כגון נכות, עיוורון או חירשות |
|
|
6. השמעת פרקי הבחינה באנגלית |
|
7. חוברת בחינה מוגדלת (דוגמה לטקסט מוגדל בבחינה) |
|
8. גיליון תשובות מוגדל (דוגמה) |
|
9. שימוש במחשבון לשם ביצוע ארבע פעולות החשבון |
|
10. הקלדת מטלת הכתיבה |
|
11. טמ"ס לעיוורים (מכשיר הגדלה, על-פי בקשה) |
|
2. תהליך הטיפול בהרשמה והחלטה בעניין ההתאמות
1. לאחר קליטת המסמכים ביחידה לבחינות מותאמות (במו"ת) יישלח אליכם בדואר או במייל (בכפוף לאישורכם) אישור על קבלתם.
2. בתוך 25 ימי עבודה מקליטת המסמכים תתקבל החלטה בעניינכם. לאחר מכן יישלח אליכם בדואר או במייל (בכפוף לאישורכם) פירוט החלטת הצוות המקצועי של היחידה לבחינות מותאמות.
פרטים על מצב הטיפול בבקשה לבחינה בתנאים מותאמים מופיעים באזור האישי באתר מאל"ו.
כדי להיכנס לאזור האישי הזינו את מספר תעודת הזהות או הדרכון שבעזרתם נרשמתם ואת הסיסמה שבחרתם בעת ההרשמה לבחינה. כדי לדעת מה מצב הטיפול בבקשתכם הקליקו על "היסטוריית סטטוסים".
היחידה לבחינות מותאמות (במו"ת) במאל"ו מסייעת לנבחנים בעלי מגבלות פיזיות רפואיות, מגבלות נפשיות, לקויות למידה ולקויות קשב וריכוז. ביחידה אנשי מקצוע בעלי תואר שני ושלישי מהתחומים פסיכולוגיה, טיפול בלקויות למידה ומדידה (פסיכומטריקה), ובמידת הצורך היא מסתייעת גם בחוות דעת של אנשי מקצוע מתחום הרפואה. תפקידה של היחידה הוא להתאים את תנאי הבחינה למגבלה או ללקות במידת האפשר, וזאת כדי לעקוף את הקשיים הנובעים ממנה. היחידה מקבלת את החלטותיה מתוך שאיפה לשמור על מדידה תקינה ועל הוגנות כלפי כל הנבחנים.
3. שיקולים בהחלטה על אישור בחינה מותאמת
בדיון בבקשה לבחינה מותאמת חשוב לנו להתאים את תנאי הבחינה למגבלותיו של הנבחן כדי לעקוף אותן במידת האפשר, וזאת בתנאי שהמגבלה אינה פוגעת ישירות ביכולת הנבדקת בבחינה. חשוב להדגיש שההתאמה אינה בגדר פיצוי או העדפה מתקנת.
4. התאמות בבחינות הבגרות לעומת התאמות בבחינה הפסיכומטרית
גם אם אובחנתם ואושרו לכם בחינות בגרות מותאמות, ייתכן שלא תאושר לכם בחינה פסיכומטרית מותאמת או שיאושרו לכם התאמות שונות מההתאמות שאושרו בבחינות הבגרות - עקב ההבדלים בין הבחינות.
למשל, מטרתן העיקרית של בחינות הבגרות היא בדיקת ידע. תוספת זמן בבחינות אלו מסייעת לנבחן להפגין את הידע שלו במלואו, ולכן אינה עומדת בסתירה למטרות הבחינה. לעומת זאת, הבחינה הפסיכומטרית נועדה לבדוק, בין השאר, גם היבטים שונים של יעילות תהליכי חשיבה. תוספת זמן עלולה לפגוע במדידה זו, ולכן היא אינה ניתנת למי שבעייתו העיקרית היא איטיות כללית בעיבוד מידע.
לידיעתכם:
· בחינה מותאמת ניתנת לנבחנים בעלי לקות למידה ראשונית חמורה אשר הופיעה בשלבי הלמידה הראשונים, ומאז נודעה לה השפעה רבה על תפקודי הלמידה.
· בחינה מותאמת ניתנת לנבחנים בעלי לקות קשב ראשונית חמורה אשר הופיעה בגיל צעיר, ומאז נודעה לה השפעה רבה הן על הלמידה והן על תחומי חיים אחרים.
· בחינה מותאמת אינה ניתנת בשל חרדת בחינות או בשל בעיה שמקורה סביבתי, כגון חסך בלימודים.
מידע נוסף
5. זכאות לבחינות מותאמות
זכאות לבחינות מותאמות ומספר הזכאים בשנים 2019-2017
היחידה לבחינות מותאמות (במו"ת) מטפלת בנרשמים לבחינה הפסיכומטרית, אשר מבקשים להבחן בתנאים המותאמים למגבלותיהם האישיות.
1. תנאים מותאמים ניתנים כאשר קיימת:
1. מגבלה רפואית, פיזית או נפשית העלולה לשבש את התפקוד בבחינה.
2. לקות למידה חמורה, בתחום אשר אינו נבדק ישירות בבחינה, אך קיומה עלול לשבש את התפקוד בבחינה.
3. הפרעת קשב וריכוז - הפרעה ראשונית וחמורה, שהשפיעה בעבר ומשפיעה כיום על התפקוד במספר תחומי חיים ומשבשת את התפקוד בבחינה.
הפונה בבקשה להבחן בתנאים מותאמים צריך להגיש בקשה בכתב, בצירוף מסמכים המתעדים את קיומה של המגבלה או הלקות, כמפורט בנוהלי ההרשמה ובאתר מאל"ו.
הצוות המקצועי של במו"ת, הכולל פסיכולוגים מומחים בעלי תואר שני ושלישי, ומומחים ללקויות למידה, בוחן את הבקשות, ובהתאם לסוג הלקות וחומרתה קובע האם הפונה זכאי לתנאים מותאמים בבחינה או לא, ואם נמצא זכאי – מה הם התנאים המתאימים לו.
במקרים שבהם חסרים מסמכים, והמסמכים המצורפים אינם מספיקים כדי לבסס את הטענה בדבר קיום הלקות, הצוות המקצועי לא יוכל לקבוע זכאות לתנאים מותאמים. במקרה כזה, ישלח לפונה מכתב שבו יפורטו המסמכים החסרים העשויים לסייע בביסוס הטענה בדבר קיום הלקות.
2. בקשה לתנאים מותאמים תדחה בעיקר במצבים הבאים:
1. המסמכים שהוגשו מתעדים תפקוד בטווח הנורמה, ואין בהם עדות ללקות אובייקטיבית המצדיקה מתן תנאים מותאמים.
2. המסמכים שהוגשו מתעדים לקות בתחום שהבחינה מודדת. למשל: לקות בקליטת שפה עשויה להיות הסיבה לידע דל באנגלית. אי אפשר "לעקוף" לקות זו על ידי מתן תנאים מותאמים, בבחינה הבודקת את רמת הידע באנגלית. כמו כן לא ניתנים תנאים מותאמים בשל קשיי הבעה בכתב וניסוח, משום שכושר ההבעה בכתב נמדד ישירות בבחינה במסגרת מטלת הכתיבה. גם חוק זכויות תלמידים קובע: "אין בהוראות חוק זה כדי לחייב התאמה של בחינה, מטלה או חלק מהן, לאנשים עם לקות למידה כאשר הדבר מתחייב מהדרישות המהותיות של הבחינה או המטלה" (חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על-תיכוניים, התשס"ח 2008).
אגב, זו דוגמה נוספת לכך שלכל בחינה יש התאמות המיועדות לה, ולא נכון לתת אותן התאמות בכל הבחינות.
3. אם הבעיה המתועדת היא שגיאות כתיב אין צורך בהתאמת תנאים, משום שבהערכת מטלת הכתיבה שגיאות כתיב אינן מובאות בחשבון.
בקשות לתנאים מותאמים בשנים 2019-2017
דוח מסכם של פניות לבמו"ת - 2019
סוג מבחן |
סה"כ פניות |
% פניות מכלל הנבחנים |
מס' פניות קבילות** |
% פניות קבילות
מכלל הפניות |
מס' פניות שאושרו להן התאמות |
% פניות שאושרו להן התאמות מכלל הפניות הקבילות |
הבחינה הפסיכומטרית |
4,557 |
5.9 |
3,388 |
74.3 |
2,851 |
84.1 |
אמי"ר |
745 |
5.2 |
567 |
76.1 |
485 |
85.5 |
יע"ל |
114 |
1.2 |
101 |
88.5 |
92 |
91.0 |
מתא"ם* |
230 |
21.2 |
198 |
86.0 |
176 |
88.0 |
* כולל נבחני מתאם ששפת אמם אינה עברית ומקבלים תוספת זמן ומילון בבחינה בגין עובדה זו בלבד.
** פניות קבילות: פניות שהגיעו עד סיום ההרשמה לבחינה וצורפו להן כל המסמכים הנדרשים.
דוח מסכם של פניות לבמו"ת - 2018
סוג מבחן |
סה"כ פניות |
% פניות מכלל הנבחנים |
מס' פניות קבילות** |
% פניות קבילות
מכלל הפניות |
מס' פניות שאושרו להן התאמות |
% פניות שאושרו להן התאמות מכלל הפניות הקבילות |
הבחינה הפסיכומטרית |
4,074 |
5.5 |
3,145 |
77.2 |
2,523 |
80.2 |
אמי"ר |
707 |
4.9 |
558 |
78.9 |
417 |
74.7 |
יע"ל |
101 |
0.1 |
94 |
93 |
86 |
91.4 |
מתא"ם* |
193 |
18.8 |
170 |
88 |
136 |
80 |
* כולל נבחני מתאם ששפת אמם אינה עברית ומקבלים תוספת זמן ומילון בבחינה בגין עובדה זו בלבד.
** פניות קבילות: פניות שהגיעו עד סיום ההרשמה לבחינה וצורפו להן כל המסמכים הנדרשים.
דוח מסכם של פניות לבמו"ת - 2017
סוג מבחן |
סה"כ פניות |
% פניות מכלל הנבחנים |
מס' פניות קבילות** |
% פניות קבילות
מכלל הפניות |
מס' פניות שאושרו להן התאמות |
% פניות שאושרו להן התאמות מכלל הפניות הקבילות |
הבחינה הפסיכומטרית |
3,684 |
5.4 |
2,916 |
79.2 |
2,268 |
77.8 |
אמי"ר |
674 |
4.3 |
511 |
75.8 |
373 |
73 |
יע"ל |
102 |
1.1 |
92 |
90.2 |
86 |
93.5 |
מתא"ם* |
144 |
15.8 |
109 |
75.7 |
93 |
85.3 |
* כולל נבחני מתאם ששפת אמם אינה עברית ומקבלים תוספת זמן ומילון בבחינה בגין עובדה זו בלבד.
** פניות קבילות: פניות שהגיעו עד סיום ההרשמה לבחינה וצורפו להן כל המסמכים הנדרשים.