מיון להשכלה הגבוהה

בחירת תחום הלימוד

השלב הראשון בהרשמה ללימודים אקדמיים הוא בחירת תחום הלימוד. בחירה זו אינה פשוטה: עלינו לבחון את היכולות והנטיות שלנו - במה אנחנו טובים יותר ובמה פחות, מהם הנושאים שמעוררים בנו סקרנות, עניין ותשוקה ואיזה מקצועות מתאימים לערכים שלנו. נוסף על כך, עלינו להתחשב גם בהיבטים הכלכליים והחברתיים של בחירת תחום הלימוד - במה נוכל לעבוד בסוף הלימודים, כמה כסף נרוויח, מה יחשבו עלינו הסובבים אותנו, מה נחשוב אנו על עצמנו וכן הלאה.

לבחירה זו חשוב להתייחס ברצינות. כדאי לאסוף מידע על כל התחומים שאנו שוקלים ללמוד, להתייעץ עם אנשים שאנו סומכים על דעתם ולשוחח עם סטודנטים או עם אנשי מקצוע בתחום. כדאי לקחת בחשבון גם את מקומם של מוסדות הלימוד הרלוונטיים בארץ, את המוניטין שלהם ואת תנאי הקבלה שלהם.

ייעוץ אישי המסייע לבחור תחום לימוד אפשר לקבל באחד המרכזים לייעוץ מקצועי ולימודי המצויים בכמה מהמוסדות להשכלה גבוהה, וכן באחד ממכוני ההכוונה הפרטיים הקיימים בארץ. אפשר להיעזר גם באתר החינמי כיוונים לעתיד, המסייע בכלים מדעיים למתלבטים באיזה תחום לימוד או מקצוע לבחור.

חשוב לדעת שקבלה לחוג המבוקש היא רק תחילת הדרך. פעמים רבות אנשים מחליטים להחליף את תחום הלימודים שלהם במהלך התואר, או שהם מחליטים להמשיך לתארים מתקדמים בנושא אחר מזה שלמדו בתואר הראשון. מסקר שנערך בקרב מדינות ה-OECD* עולה שכמעט 40% מהעובדים אינם עוסקים ישירות בתחום שלמדו בתואר הראשון.

הצורך במיון לאוניברסיטאות

בעולם מושלם היינו כולנו יכולים ללמוד מה שאנחנו רוצים, איפה שאנחנו רוצים ואולי גם בחינם. ואולם, במציאות הדבר בלתי אפשרי. הקושי הראשון בקבלה ללימודים גבוהים הוא ההיצע המוגבל של מקומות לימוד. בכמה מחוגי הלימוד מספר המועמדים גבוה הרבה יותר ממספר מקומות הלימוד. חמישה עד עשרה מועמדים מתחרים על כל מקום פנוי בחוגים ובמוסדות המלמדים מקצועות שנחשבים יוקרתיים, כגון רפואה, משפטים, הנדסה, מדעי המחשב, תקשורת ופסיכולוגיה. לחוגים שהביקוש להם אינו עולה על ההיצע בדרך כלל קל להתקבל.

מספר מקומות הלימוד בכל חוג מוגבל בגלל אילוצים מגוונים, ובהם דרישות המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). אילוצים אלו נובעים מהצורך לווסת את שוק התעסוקה ולהתחשב במספר מקומות ההתמחות הקיימים בו, וכן מיכולותיהם התקציביות והלוגיסטיות של מוסדות הלימוד, כגון מספר המרצים שהם מעסיקים וזמינות המעבדות וכיתות הלימוד שברשותם. מכיוון שאי אפשר לקבל את כל המועמדים, מוסדות הלימוד מעדיפים לקבל את אלה שיש להם הסיכויים הטובים ביותר להצליח בלימודים. לשם כך חוגי לימוד רבים מגדירים סף קבלה, שמטרתו להבטיח שהידע והיכולת של כל המתקבלים ללימודים יאפשרו להם להתמודד עם דרישות הלימודים בהצלחה.

מאחר שהמיון נחוץ, צריך להחליט על פי אילו קריטריונים ובאמצעות אילו כלים יש למיין את המועמדים.  חשוב להבין שכל עוד הביקוש עולה על ההיצע, שינוי כלי המיון לא ישנה את מספר המתקבלים. תמיד יהיו מועמדים שלא יתקבלו לחוגים שהם מעוניינים בהם, ובכלל זה מועמדים בעלי רמת יכולת גבוהה שנדחו רק בגלל מחסור במקום. הבחירה בכלי מיון זה או אחר לא תשנה את מספר המתקבלים, אך היא עשויה  לשנות את ההרכב שלהם.

*OECD הוא הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי.