ההכשרות המוצעות

היכרות עם תורת המבחנים

מבחן טוב - מכל סוג - נשען על כמה עקרונות יסוד. בהכשרה נכיר את המושגים הבסיסיים של עולם המבחנים. נדון בשאלה מהו מבחן טוב (ומהו מבחן רע). ננסה להבהיר אילו יתרונות טמונים במבחנים ומה המגבלות שלהם. איך נדע שהמבחן שלנו הוגן? איך נדע שהוא בודק את מה שאנו רוצים לבדוק? בהכשרה הזאת נגדיר את הסטנדרטים המקצועיים שינחו אותנו בתהליך בניית המבחן.

איך בונים מבחן?

תהליך בניית מבחן קובע במידה רבה את איכותו. בהכשרה נכיר את הכלים שעוזרים לנו להבטיח בנייה יעילה ומקצועית של הבחינה. נלמד לבחור את סוג השאלות המתאים למטרות המבחן: שאלות פתוחות או שאלות ברירה ("אמריקאיות")? ואולי מטלת ביצוע? נקבע הליך יעיל לכתיבה ולבחינה ביקורתית של שאלות. ננסה לענות על השאלה מה הדרך הטובה ביותר לבדוק את המבחן, ואיך מתאימים אותו לחומר הלימודים. איך דואגים שמועד ב' לא יהיה קל יותר ממועד א'? ההכשרה תעסוק בסוגיות תאורטיות וטכניות הנוגעות לבניית כל סוגי המבחנים.

כתיבת שאלות ברירה

שאלות ברירה ("אמריקאיות") מאפשרות לנו לבחון ידע רב בזמן קצר. אבל מרצים רבים נרתעים מהן משום שבכתיבתן כרוך מאמץ רב, והנבחן תמיד יכול לנחש בהן. בהכשרה נכיר לעומק שיטות ועקרונות לכתיבת שאלות ברירה. איך אפשר להקטין את הסיכוי לניחוש מוצלח? איך אפשר לבחון מיומנויות חשיבה גבוהות באמצעות שאלות ברירה? עוד נדון בהשפעות הפסיכולוגיות של שאלות ברירה על נבחנים, ונשאל מה אפשר ללמוד מן המבחן על הידע שלהם. נעמוד על חשיבות הניסוח של השאלה והתשובות המוצעות, ונלמד לערוך, לתקן ולשפר שאלות קיימות.

חיבור שאלות פתוחות ובדיקתן

מבחנים שיש בהם שאלות פתוחות הם המבחנים הנפוצים ביותר בבתי הספר ובאוניברסיטאות. לכאורה קל לכתוב שאלות פתוחות, ונראה שהן מאפשרות לכל נבחן להביא את ידיעותיו ויכולותיו לידי ביטוי. אך כשאנו ניגשים לבדוק את התשובות, המלאכה מתגלה מורכבת בהרבה. כיצד אפשר להשוות בין תשובות של נבחנים שונים? כיצד אפשר לנטרל את השפעתן של הטיות המפריעות לבדיקה הוגנת? בהכשרה נכיר דרכים לבדיקה אפקטיבית של חיבורים, ונלמד לנסח את השאלות באופן שיאפשר לנבחנים להפיק מעצמם את מרב הידע, ומאתנו - את הציון המתאים להם.

כלים סטטיסטיים בסיסיים במבחנים

אין צורך בידע קודם בסטטיסטיקה.
ענף מרכזי של תורת המבחנים עוסק בפיתוח כלים סטטיסטיים לבקרה על המבחן - לפני ואחרי העברתו - ולשיפור איכותו. בעזרת הכלים האלה אנו יכולים לקבל מידע רב-ערך על יכולותיהם של הנבחנים. איך מודדים כמה קשה כל שאלה וכמה קשה המבחן? איך יודעים שהשאלות מבחינות בין נבחנים חזקים לחלשים? ההכשרה מיועדת לכל מי שכותב מבחנים למספר רב של נבחנים, ולכל מי ששוקל לשלב כלים סטטיסטיים בתהליך בניית המבחן שלו.

התאמת מבחנים לנבחנים עם מוגבלויות

נבחנים רבים מתמודדים עם מוגבלויות, פיזיות, פסיכולוגיות או לקויות למידה, וקיים חשש שמבחנים לא יהיו הוגנים כלפיהם. בהכשרה נלמד כיצד להתאים מבחנים כדי שיאפשרו לנבחנים עם מוגבלויות לבטא את היכולות והידע שלהם באופן הטוב ביותר, וזאת בלי לפגוע במדידת הידע והיכולות שברצוננו לבדוק.

הערכת יכולת כתיבה

כתיבה עיונית היא כישור שאין להפריז בחשיבותו, והיא הכרחית לכתיבת תרגילים, מבחנים, עבודות, מאמרים וכדומה. נבחנים המתקשים בכתיבה עיונית יתקשו להביע את הידע והיכולות שלהם בכתב, גם אם יש להם הידע והכישורים הנבדקים. בהכשרה נלמד כיצד להעריך יכולות כתיבה עיונית בצורה עקבית, הוגנת ושקופה לסטודנטים, תוך נטרול של הטיות נפוצות העלולות להפריע לבדיקה.

צרו קשר

להתייעצות, למידע כללי ולתיאום הכשרה מקוונת: ספי פומפיאן - 02-6750646 - sephi@nite.org.il